expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin 

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA 

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme 

aby balík došel v pořádku


Kupujete ojeté auto? Dejte si pozor na tyto triky


Rozhodli jste se vyměnit auto a hledáte nějaké „nové“ v bazaru nebo na inzerát? Výměna auta s sebou přináší spoustu nových povinností, přičemž při koupi ojetého je zde jedna speciální navíc. Pokud nekupujete auto od rodinného známého, je to důkladné prověření jeho stavu a historie. Zde jsou nejčastější triky a výmluvy prodejců.



1. Nebylo havarováno, tedy alespoň ne moc

To, že by zřejmě nikdo nechtěl havarované auto, je víc, než jasné. Právě proto existuje již při internetové inzerci na portálech nebo v online bazarech možnost zaškrtnutí kolonky „nehavarované auto“. Ne vždy tomu tak ale musí opravdu být.

Pokud prodejce vozidla deklaruje, že auto nebylo havarováno, měl by to doložit výpisem z pojistných událostí a to v každé zemi, kde bylo auto registrováno. V opačném případě mu můžete, ale také nemusíte věřit, případně byste si měli nechat auto prověřit sami. Dnes k tomu existuje již řada možností, včetně online ověření historie.

Velmi často se také stává, že prodejce nemusí vědět, že auto bylo havarováno, zejména tehdy, není-li první a jediný majitel. Na to by vás však měl upozornit.

Dalším typickým příkladem je, že vůz havarovaný i byl, ale šlo pouze o drobnou škodu, například na předním či zadním nárazníku, na jedněch dveřích, na přední kapotě, na kapotě kufru nebo na střeše. Ano, i poškození střechy je poškození.

Statistiky jsou přitom v případě ojetých vozů pro vás jako kupujícího poměrně dost nepříznivé. Čím je auto starší, tím je větší pravděpodobnost, že zažilo škodnou událost. U více než 10 letých aut je přitom šance, že natrefíte na auto po nějaké škodě, až 50 %. Klidně i kvůli nesprávnému obutí letních pneumatik v zimě !

2. Příliš málo kilometrů? Moc se s ním nejezdilo

Nejen informace o bezškodném provozu, ale i nízký počet kilometrů je důvodem pro vyšší prodejní cenu a tedy pro lepší výdělek autobazaru nebo soukromého prodejce. Podezřele nízký počet kilometrů přitom umí zdůvodnit různě.

Nejčastější výmluvou je tvrzení, že auto bylo používáno jen na víkendové jízdy, čili se s ním nejezdilo často a právě proto má menší počet kilometrů.

Populárním trikem je i tvrzení, že předchozí majitel měl několik vozidel, které střídal a právě to, které kupujete, patřilo k těm, které používal méně. K tomu příbuzná výmluva nebo zdůvodnění je, že předchozí majitel žil blízko práce nebo používal MHD, takže auto mělo krátké denní trasy, což vede k nižšímu počtu kilometrů.

Pro zdůvodnění nízkého počtu kilometrů se používá i tvrzení, že auto bylo často parkováno nebo nebylo pravidelně používáno z různých důvodů, například kvůli dlouhodobé nepřítomnosti majitele či kvůli jeho odcestování do zahraničí.

Mezi zdůvodnění patří i tvrzení, že auto bylo koupeno jako druhé vozidlo do rodiny a proto se používalo pouze sporadicky. To, zda sedí počet kilometrů na odometru s reálným stavem, můžete poznat i podle některých „kosmetických“ znaků, například opotřebení volantu a řídící páky, vysezení sedačky či stavu pantů dveří.

3. Po prvním majiteli, ale pouze u nás na Slovensku

Důležitým kritériem výběru ojetého auta je přitom i počet jeho předešlých majitelů. Vyšší hodnotu mají ta auta, která se prodávají po prvním majiteli.

I zde však používají autobazary nebo prodejci jednoduchý trik: pokud bylo auto dovezeno ze zahraničí au nás na Slovensku mělo pouze jednoho majitele, pak deklarují, že jde o vozidlo po prvním majiteli. Zatají však, že v zahraničí jich mohlo být více, přičemž vy jako kupující bez ověření nemáte šanci zjistit, jak to bylo opravdu.

Alternativou k tomu jsou neúplné informace o historii vozidla a vynechání detailů o počtu předchozích majitelů, pokud jich bylo více. Někdy může prodejce tvrdit, že nemůže poskytnout informace kvůli zákonu o ochraně osobních údajů.

Prodejci také s oblibou používají nespecifické odpovědi, že auto mělo jen několik majitelů a to bez poskytnutí konkrétních detailů. S tím souvisí snaha zdůraznit jiné přednosti vozu, například výbava, nízký počet najetých kilometrů nebo levné pojištění PZP , aby odvrátil pozornost od počtu majitelů.

Prodejce může tvrdit, že nemá k dispozici úplnou servisní historii a jiné dokumenty, které by mohly potvrdit počet předchozích majitelů. To nejlepší, co můžete proto udělat, je nechat si auto prověřit buď u výrobce nebo přes speciální službu.

4. Od německého důchodce a lékaře, který ho garážoval

Nízký nájezd kilometrů lze zdůvodnit i některými „výmluvami“ o původu nebo předchozím majiteli. Pokud jde navíc o auto z dovozu, například z Německa, pak používají autobazary nebo soukromí prodejci přikrášlení původního majitele. Příklad o německém lékaři v důchodu je pouze jeden z mnoha.

Často bývá přikrášlený původ důvodem i na vyšší prodejní cenu, než by jinak byla pro daný model s daným rokem výroby a počtem kilometrů. Pokud bylo auto lakované, což je samo o sobě podezřelé, používá se argument o jeho garážování.

To ovšem ani zdaleka není všechno. Autobazary často provádějí rozsáhlé kosmetické úpravy, jako jsou detailní čištění, voskování a opravy menších škrábanců nebo odřenin laku , aby auto vypadalo zachovalejší. Typické je i dočasné snížení hluku nebo vibrací, čímž se může prodejce snažit zakrýt opotřebení ložiska a výfuku.

Ke zvýšení prodejní ceny se používají také triky s poskytnutím falešných nebo upravených dokumentů servisu, aby se vytvořil dojem lepší údržby.

Při koupi ojetého auta je proto, pokud to vaše možnosti umožňují, provést pečlivou kontrolu a využít služeb nezávislého mechanika. Po koupi je přitom důležité jako první vyměnit olej a olejový filtr, u starších aut i rozvody.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku